"Relacja Maćka Wilińskiego z IV Rejsu Ministerialnego po Adriatyku"

23 września br. Grupa uczniów ze szkół prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyjechała do Chorwacji na IV Rejs Szkół Ministerialnych.

384098825_841103717802798_6367439369915492872_n

Tego dnia dojechaliśmy do Splitu, skąd promem udaliśmy się na wyspę Solta.

Poniedziałek 25.09 minął uczestnikom rejsu bardzo intensywnie pod względem atrakcji oczywiście. Najpierw poranna kąpiel w Adriatyku  na wyspie Solta i zaraz na pokład w trzygodzinny rejs do Marina Trogir gdzie zwiedzaliśmy starówkę, zamek Kamerlengo i całą marinę. Pogoda super dopisała więc była też okazja do kąpieli słonecznej na pokładzie jachtu podczas rejsu.

Następnego wspaniałego dnia na pokładzie jachtu „Orinoco” udaliśmy się w 25 milowy rejs do zatoki Grebaštica. Zakotwiczyliśmy w pięknej zatoce, skąd pontonem popłynęliśmy zwiedzać historyczny mur obronny w Ostricy. Po lekcji historii mogliśmy zrelaksować się przy wspaniałym zachodzie słońca.

Środa na chorwackim rejsie minęła bardzo intensywnie. Tuż po zacumowaniu w Marinie Skradin wypłynęliśmy w rejs po Parku Narodowym Krka, gdzie podziwialiśmy piękne cuda natury jakimi są tutejsze wodospady. Po powrocie zażywaliśmy kąpieli słonecznych i morskich.

Ostatnim etapem IV Rejsu Szkół Ministerialnych były dwa dni poświęcone zwiedzaniu pięknego miasteczka Priomosten. Zwiedziliśmy dwa najwyżej położone miejsca w mieście. Pierwsze z nich to kościół świętego Jerzego z 1485 r. oraz wyjątkowy obiekt, najwyższą statuę na świecie Najświętszej Maryi Panny, do której prowadzi szlak o dużej pochyłości. To były bardzo intensywne dwa dni, a kończyły się zażywaniem kąpieli morskich i słonecznych oraz podziwianiem wschodów i zachodów słońca. Clou pobytu w Primosten było zaproszenie p. Jarka, naszego skippera, dla całej załogi jachtu na najlepszą pizzę w mieście.

Po powrocie do Trogiru, udaliśmy się na dalsze poznawania tego wspaniałego miasta. Zwiedziliśmy targ oraz spacerowaliśmy po urokliwym starym mieście i kupowaliśmy pamiątki.

Następnego dnia, z samego rana, zostaliśmy mile zaskoczeni przez naszych dyrektorów szkół, którzy przygotowali dla nas certyfikaty oraz dyplomy za odbyty rejs.

Z tego miejsca należą się ogromne podziękowania dla Szanownych Dyrektorów szkół resortowych, którzy zadbali o to, żebyśmy czuli się jak najbardziej komfortowo oraz bezpiecznie podczas tej wspaniałej przygody. Wielkie słowa uznania należą się naszemu opiekunowi – panu ppłk Sławomirowi Kuładze oraz kapitanom za bezpieczne i pełne wrażeń odkrywanie świata.

Za super atmosferę i wspólne rozwijanie pasji do żeglugi pragnę również podziękować Filipowi z ZSCKR w Starym Brześciu, Bartoszowi z ZSCKR w Bielicach, Wojciechowi z ZSCKR w Sypniewie, Bartłomiejowi z ZSCKR w Siennicy Różanej, Magdzie z ZSCKR w Swarożynie, Bartłomiejowi z ZSCKR w Bobowicku.

Autor: Maciej Wiliński

Uczeń 5 klasy Technikum

13 listopada 2023 roku

ZSCKR Kowal

"Relacja Maćka Wilińskiego z IV Rejsu Ministerialnego po Adriatyku"