STATUT CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO IM. KAZIMIERZA WIELKIEGO W KOWALU
Statut Centrum Kształcenia Ustawicznego
Postanowienia ogólne
§ 1
Centrum Kształcenia Ustawicznego z siedzibą w Kowalu, zwane dalej „Centrum”, jest publiczną placówką kształcenia ustawicznego i wchodzi w skład Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Kowalu.
§ 2
Adres Centrum: ul. Kazimierza Wielkiego 9, 87-820 Kowal.
§ 3
- Organem prowadzącym Centrum jest Minister właściwy ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
- Nadzór pedagogiczny nad Centrum sprawuje Kujawsko – Pomorski Kurator Oświaty z siedzibą w Bydgoszczy.
- Siedziba organu prowadzącego szkołę: Warszawa, ul. Wspólna 30.
§ 4
- Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy (zwany dalej KKZ) jest prowadzony w Centrum według programu nauczania uwzględniającego podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie których jest prowadzone kształcenie, w obrębie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji.
- Warunki organizowania i prowadzenia KKZ określone są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
- Kształcenie na KKZ może być prowadzone jako stacjonarne lub zaoczne, przy czym kształcenie prowadzone w formie stacjonarnej musi odbywać się co najmniej przez trzy dni w tygodniu, natomiast kształcenie w formie zaocznej zazwyczaj raz na dwa tygodnie przez dwa dni.
- KKZ w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Kowalu prowadzi kształcenie w formie zaocznej.
- W przypadku KKZ realizowanego w formie zaocznej minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie może być mniejsza niż 65% minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji.
- Liczba słuchaczy uczestniczących w KKZ prowadzonym przez placówkę wynosi co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liczba słuchaczy może być mniejsza niż 20.
- Na KKZ przyjmuje się kandydatów, którzy złożą podanie oraz posiadają zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
- Rekrutacja na KKZ prowadzona jest w ciągu całego roku szkolnego.
- Na KKZ mogą kształcić się:
1) osoby dorosłe, które ukończyły 18 lat;
2) uczeń, który przerwał naukę w szkole ponadpodstawowej przed ukończeniem 18 roku życia, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe;
3) osoby, które ukończyły zasadniczą szkołę zawodową oraz:
– mają opóźnienie w cyklu kształcenia związane z sytuacją życiową lub zdrowotną uniemożliwiającą lub znacznie utrudniającą podjęcie lub kontynuowanie nauki w szkole ponadpodstawowej dla młodzieży lub znacznie utrudniającą realizowanie, zgodnie z przepisami w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania, przygotowania zawodowego u pracodawcy.
10. Kształcenie na KKZ trwa od 1 do 1,5 roku.
11. W przypadku, gdy KKZ kształci w zawodzie, w których wymagana jest praktyka zawodowa, uczestnicy KKZ są zobowiązani odbyć praktykę w wymiarze określonym w podstawie programowej w czasie trwania kształcenia na Kwalifikacyjnym Kursie Zawodowym. Podstawą odbywania praktyki zawodowej jest umowa o praktykę zawodową, zawierana między CKU w Zespole Szkół CKR w Kowalu, a zakładem pracy przyjmującym słuchacza KKZ na praktykę.
§ 5
- Praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie praktyk zawodowych.
- Praktyki zawodowe organizuje się dla słuchaczy w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy i mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego, w tym również w okresie ferii letnich.
- Wiedzę i umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne nabywane przez słuchaczy na praktykach zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć i praktyk określa program nauczania do danego zawodu.
- CKU kierując słuchaczy na praktyczną naukę zawodu:
1) nadzoruje realizację programu praktycznej nauki zawodu;
2) współpracuje z podmiotem przyjmującym słuchaczy na praktyczną naukę zawodu.
Cele i zadania placówki/centrum
§ 6
Cele i zadania statutowe są realizowane z udziałem całej społeczności CKU.
§ 7
- Praca dydaktyczna w CKU realizowana jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach, zgodnie z przyjętymi programami nauczania kwalifikacji, a ukończenie kursu umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
- Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia Dyrektorowi program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, a w przypadku kształcenia zawodowego – program nauczania dla danego zawodu lub danej kwalifikacji.
- Programy nauczania muszą obejmować treści nauczania dla danych zajęć edukacyjnych ustalone w podstawie programowej kształcenia ogólnego albo treści nauczania ustalonych w formie efektów kształcenia dla danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodach i muszą być dostosowane do potrzeb i możliwości słuchaczy, dla których są przeznaczone.
- Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w danym oddziale przedstawione przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy nauczania. Dopuszczone do użytku programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów nauczania.
- Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania:
1) z zastosowaniem podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego;
2) bez zastosowania podręcznika lub materiałów.
6. Program określonej formy pozaszkolnej powinien zawierać:
1) nazwę formy kształcenia;
2) czas trwania, liczbę godzin kształcenia i sposób jego realizacji;
3) cele kształcenia i sposoby ich osiągania;
4) plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar;
5) treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć;
6) opis efektów kształcenia;
7) sposób i formę.
§ 8
- Do celów i zadań Centrum Kształcenia Ustawicznego należy w szczególności:
1) kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych;
2) umożliwianie zdobywania wiedzy ogólnej i zawodowej w określonym zawodzie;
3) realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi pożądanych cech osobowości;
5) kształtowanie etycznych postaw niezbędnych do pełnienia funkcji zawodowych;
6) organizowanie pozaszkolnych form kształcenia.
2. Powyższe cele i zadania CKU realizuje poprzez:
1) organizowanie kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
2) podnoszenie kwalifikacji przez pracowników CKU;
3) doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych.
§ 9
CKU współpracuje z pracodawcami i organizacjami pracodawców w zakresie organizacji i prowadzenia kształcenia praktycznego.
§ 10
- Cele i zadania wychowawcze dotyczące słuchaczy obejmują:
1) kształtowanie patriotycznej i humanistycznej postawy;
2) kształtowanie postaw przedsiębiorczości, kreatywności i mobilności zawodowej;
3) kształtowanie postaw proekologicznych.
2. Centrum Kształcenia Ustawicznego realizuje zadania z uwzględnieniem obowiązujących w Centrum przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności:
1) budynki Centrum nie stanowią zagrożeń dla słuchaczy, posiadają instrukcję przeciwpożarową, instrukcję ewakuacji, w wyznaczonych miejscach Centrum znajdują się wyposażone apteczki pierwszej pomocy;
2) podczas zajęć obowiązkowych i pozaszkolnych opiekę nad słuchaczami sprawuje nauczyciel lub opiekun wyznaczony przez Dyrektora;
3) podczas realizacji zajęć praktycznych, praktyk zawodowych, kształcenia praktycznego opiekę nad słuchaczami sprawuje nauczyciel praktycznej nauki zawodu.
Cele szczegółowe i zadania Centrum
§ 11
1. Centrum prowadzi kształcenie ustawiczne osób dorosłych w następujących formach pozaszkolnych:
1) Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy:
a) ROL. 04 – prowadzenie produkcji rolniczej;
b) ROL. 03 – prowadzenie produkcji pszczelarskiej;
c) ROL. 10 – organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej;
d) ROL. 09 – organizacja i nadzorowanie produkcji pszczelarskiej;
2) Kurs obsługi i eksploatacji kombajnu zbożowego;
3) Kurs obsługi i eksploatacji opryskiwacza.
2. Do zadań Centrum należy w szczególności:
1) doskonalenie zawodowe, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
2) dostosowywanie oferty kształcenia ustawicznego do oczekiwań uczestników, zwiększającej szansę ich zatrudnienia;
3) gromadzenie informacji naukowo – technicznej na potrzeby kształcenia ustawicznego, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków i form tego kształcenia, prowadzonego przez Centrum;
4) współpraca z uczelniami rolniczymi, ośrodkami doradztwa rolniczego, izbami rolniczymi oraz instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz rozwoju nowoczesnego rolnictwa oraz indywidualnymi gospodarstwami rolnymi;
5) współpraca z urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach;
6) współpraca z pracodawcami w zakresie przygotowania oferty kształcenia w formach pozaszkolnych, zgodnej z oczekiwaniami pracodawców, a także w zakresie organizacji kształcenia ustawicznego pracowników;
7) organizacja zajęć z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikających z części lub całości programu nauczania dla danego zawodu;
8) organizacja współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami kształcenia zawodowego ze szkół rolniczych;
9) współpraca z placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie doradztwa i doskonalenia pracy dydaktycznej.
§ 12
Zajęcia edukacyjne w ramach praktycznej nauki zawodu są prowadzone z wykorzystaniem własnej bazy lub mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyższych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych, na podstawie umowy zawartej z Dyrektorem Szkoły.
§ 13
Zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu mogą być realizowane w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
§ 14
Centrum, organizując kwalifikacyjny kurs zawodowy, informuje okręgową komisję egzaminacyjną o rozpoczęciu kształcenia na danym kursie w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia tego kształcenia.
§ 15
Do realizacji zadań statutowych Centrum zapewnia możliwość korzystania z bazy dydaktycznej Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Kowalu, wyposażonej w sprzęt i pomoce dydaktyczne, w sposób umożliwiający prawidłową realizację programu nauczania.
§ 16
Centrum prowadzi dokumentację dla każdej formy pozaszkolnej, która obejmuje:
1) program nauczania;
2) dziennik zajęć;
3) protokoły z przeprowadzonych zaliczeń;
4) ewidencję wydanych zaświadczeń.
§ 17
W celu realizacji zadań statutowych Centrum korzysta z biblioteki i jej zasobów pozostających w dyspozycji Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Kowalu.
§ 18
Na każdy rok szkolny Centrum sporządza plan kształcenia, zawierający w szczególności wykaz pozaszkolnych form kształcenia, czas trwania kształcenia i wymiar godzin kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych, a także planowaną liczbę słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych lub innych form pozaszkolnych.
§ 19
Centrum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 20
Centrum nie pobiera opłat za KKZ.
§ 21
Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy kończy się zaliczeniem na podstawie egzaminów z przedmiotów, które były realizowane na danym KKZ.
Osoba, która uzyskała zaliczenia ze wszystkich przedmiotów objętych KKZ, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego (wzór zaświadczenia określa załącznik do Rozporządzenia MEN w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych).
Organy i ich kompetencje
- Organami CKU są:
- Dyrektor CKU w Zespole Szkół CKR w Kowalu;
- Rada Pedagogiczna CKU w Zespole Szkół CKR w Kowalu.
§ 22
Zadania i kompetencje dyrektora szkoły określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z poźn. zm.) i Statut Szkoły.
- Dyrektor Centrum Kształcenia Ustawicznego wchodzącego w skład Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Kowalu, zwany dalej „dyrektorem” jest jednoosobowym organem wykonawczym szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
- kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
- kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
- organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
- dyrektora publicznej szkoły prowadzonej przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
- przewodniczącego Rady Pedagogicznej CKU w Zespole Szkół CKR w Kowalu;
- organu nadzoru pedagogicznego dla szkoły.
- Dyrektor odpowiedzialny jest za całość funkcjonowania szkoły, w tym w szczególności za zapewnienie warunków organizacyjnych sprzyjających pełnej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy szkoły przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu. Dyrektor jako organ jednoosobowy w zakresie swoich kompetencji wydaje zarządzenia.
§ 23
- W czasie nieobecności Dyrektora w pracy jego uprawnienia i obowiązki przejmuje wyznaczony wicedyrektor, a w przypadku jego nieobecności kierownik praktycznej nauki zawodu.
- Zastępujący wicedyrektor/kierownik praktycznej nauki zawodu wykonując czynności z zakresu kompetencji dyrektora korzysta z pieczątki o treści Dyrektora.
§ 24
- Zadania i tryb pracy Rady Pedagogicznej określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe oraz Statut. W pracach Rady Pedagogicznej mogą brać udział pracodawcy, z którymi Zespół współpracuje. W ramach kompetencji stanowiących Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy szkoły, wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy oraz wniosków o skreślenie słuchacza z listy.
- Rada Pedagogiczna odpowiada za jakość pracy szkoły i w tym zakresie opiniuje realizowane w szkole zestawy programów nauczania oraz obowiązujące w szkole zestawy podręczników.
- Obowiązkiem Rady Pedagogicznej jest doskonalenie pracy szkoły.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej ZS CKR w Kowalu”, stanowiący załącznik nr 1 do statutu, który określa:
- organizację zebrań;
- sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;
- sposób dokumentowania działań rady pedagogicznej;
- wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne.
§ 25
W szkole, zgodnie z obowiązującymi przepisami utworzono następujące stanowiska kierownicze:
- wicedyrektor szkoły;
- kierownik praktycznej nauki.
Zadania wicedyrektora szkoły:
- opracowanie przy współudziale Dyrektora rocznego planu dydaktyczno-wychowawczego;
- współuczestnictwo w opracowaniu projektu planu finansowego szkoły;
- opracowanie zastępstw za nieobecnych w pracy nauczycieli;
- opracowanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną planów wyposażenia szkoły w pomoce naukowe, meble i sprzęt oraz sporządzanie planów dyżurów nauczycieli;
- projektowanie zajęć pozalekcyjnych w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną;
- prowadzenie dokumentacji przeprowadzania przez pracowników pedagogicznych godzin etatowych i ponadwymiarowych;
- kontrola stopnia realizacji przydzielonych nauczycielom czynności organizacyjno- wychowawczych oraz innych zajęć związanych z działalnością statutową;
- kontrola prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej;\
- kontrola pracy kancelarii szkoły;
- branie udziału w pracach Komisji Przedmiotów Ogólnokształcących;
- współpraca z opiekunami szkolnych organizacji;
- współpraca z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Gdańsku;
- zastępowanie Dyrektora szkoły podczas jego nieobecności;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie, zleconych przez jednostkę nadrzędną.
Zadania kierownika praktycznej nauki zawodu:
- nadzorowanie całokształtu kształcenia praktycznego;
- koordynowanie działań związanych z organizacją przebiegu kształcenia zawodowego dla słuchaczy Centrum zgodnie z programem nauczania dla danego zawodu w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu;
- uczestniczenie w zebraniach Zespołu Przedmiotów Zawodowych;
- współpraca z Kujawsko-Pomorskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego;
- współpraca z Okręgową Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku;
- kontrola i nadzorowanie przygotowań słuchaczy do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie;
- planowanie i koordynowanie przebiegu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie;
- organizowanie praktyk zawodowych słuchaczy w wytypowanych podmiotach; (indywidualne gospodarstwa rolne, zakłady pracy), których wyposażenie, kierunki produkcji oraz przygotowanie zawodowe kadry gwarantuje realizację programu praktyk oraz zdobycie przez praktykantów określonych umiejętności;
- sporządzanie umów o praktyczną naukę zawodu miedzy szkołą a zakładem pracy, indywidualnym gospodarstwem rolnym lub innym podmiotem gospodarczym wg obowiązującego wzoru;
- nadzorowanie realizacji programu praktyk zawodowych;
- zaliczanie praktyki zawodowej na podstawie dzienniczka praktyki zawodowej, frekwencji oraz propozycji oceny ze strony opiekuna praktyk;
- konsultowanie z nauczycielami potrzeb zakupu sprzętu, materiałów i urządzeń niezbędnych do prawidłowej realizacji zajęć praktycznych;
- opracowywanie harmonogramów zajęć praktycznych i praktyk zawodowych oraz planu zajęć słuchaczy przez różne działy oraz prowadzenie dokumentacji związanej z organizacją i przebiegiem praktycznego kształcenia zawodowego;
- dążenie do maksymalnej korelacji między przedmiotami zawodowymi a kształceniem praktycznym;
- utrzymywanie stałych kontaktów z kierownictwem gospodarstw i zakładów, dbałość o realizację programów kształcenia praktycznego;
- odpowiedzialność za przygotowanie części praktycznej egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe;
- dbanie wraz z nauczycielami o systematyczne doposażenie i utrzymywanie we właściwym stanie pracowni szkolnych, urządzeń szkolnych;
- obserwowanie zajęć praktycznych wg ustalonego harmonogramu;
- kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej kształcenia praktycznego, prowadzonej przez nauczycieli i słuchaczy (dzienniki, rozkłady, dzienniczki praktyk);
- podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie podnoszenia poziomu kształcenia zawodowego uczniów;
- promocja Szkoły w środowisku lokalnym;
- przedstawienie sprawozdań Radzie Pedagogicznej z przebiegu praktycznej nauki zawodu i praktyk zawodowych;
- zastępowanie dyrektora szkoły podczas jego nieobecności i nieobecności wicedyrektora.
Organizacja pracy biblioteki
§ 26
Statut Centrum określa organizację biblioteki placówki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki oraz warunki korzystania z biblioteki przez słuchaczy.
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów oraz słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela.
- Z biblioteki mogą korzystać słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy szkoły. Czytelnik jest zobowiązany do przestrzegania terminu zwrotu książki i poszanowania wypożyczonych woluminów. W przypadku zagubienia lub zniszczenia książki (kasety, czasopisma ) czytelnik zobowiązany jest odkupić taką samą książkę (kasetę, czasopismo etc.) lub zwrócić kwotę aktualnej ceny książki.
- W bibliotece obowiązuje Regulamin biblioteki, z którym są zapoznawani słuchacze.
- Pomieszczenie biblioteki szkolnej powinno umożliwiać:
- gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
- wypożyczanie książek poza bibliotekę;
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów w grupach;
- korzystanie z punktu informacyjno-medialnego.
- Godziny pracy biblioteki muszą umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i winny być wywieszane na tablicy ogłoszeń.
- Zadania nauczyciela bibliotekarza:
- zapoznanie słuchaczy z regulaminem biblioteki;
- udzielanie porad i informacji;
- wypożyczanie podręczników;
- zakup książek;
- prenumerata czasopism;
- konserwacja księgozbioru;
- ewidencja książek, czasopism i innych zbiorów;
- katalogowanie i klasyfikowanie książek;
- prowadzenie księgi inwentarzowej;
- przeprowadzanie inwentaryzacji w miarę potrzeb;
- współpraca z wydawnictwami i innymi bibliotekami w celu umożliwienia swoim czytelnikom korzystania ze zbiorów nie będących w dyspozycji biblioteki szkolnej.
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 27
- W zespole zatrudnia się w zależności od ilości oddziałów i liczby słuchaczy w oddziałach:
- nauczycieli;
- nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych;
- nauczycieli praktycznej nauki zawodu;
- pedagoga szkolnego;
- psychologa szkolnego;
- bibliotekarza;
- doradcy zawodowego;
- pracowników ekonomiczno-administracyjnych;
- pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w 1, określają przepisy zawarte w Ustawie Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r. tj. Dz. U. nr 56, poz. 357 z późn.zm.
- Nauczyciel w szczególności wykonuje następujące zadania:
- odpowiada za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
- odpowiada za bezpieczeństwo słuchaczy podczas zajęć;
- dba o powierzone mu pomoce naukowe i sprzęt szkolny;
- bezstronnie i obiektywnie ocenia oraz sprawiedliwie traktuje wszystkich słuchaczy;
- szanuje prawa słuchacza, jest serdeczny i taktowny;
- służy radą i pomocą słuchaczom oraz motywuje słuchaczy do dalszych postępów w nauce;
- systematycznie kontroluje wyniki nauczania słuchaczy i informuje o zagrożeniach opiekuna klasy;
- doskonali umiejętności dydaktyczne, swój warsztat pracy i podnosi poziom wiedzy merytorycznej;
- prowadzi dokumentację swojej pracy;
- pisemnie opracowuje rozkład materiału nauczania na każdy rok szkolny zgodnie z programem nauczania w zakresie danego przedmiotu, klasy i typu szkoły;
- wykonuje inne prace zgodnie z rocznym planem przydziału czynności dodatkowych.
§ 28
- Zadaniem opiekuna jest sprawowanie opieki wychowawczej nad słuchaczami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchacza i jego proces uczenia się;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych słuchaczy.
- Opiekun w celu realizacji zadań:
- planuje i organizuje wspólnie ze słuchaczami różne formy życia zespołowego, rozwijające osobowość;
- współpracuje z nauczycielami uczącymi w jego oddziale.
- Opiekun zobowiązany jest w szczególności do:
- zapoznania słuchaczy z dokumentami normującymi pracę szkoły;
- przedstawienia słuchaczom planu nauczania na dany semestr z wyszczególnieniem liczby godzin z przedmiotów w całym cyklu kształcenia;
- prowadzenia dokumentacji słuchaczy w danym semestrze;
- kontroli wpisów w dokumentach dotyczących semestru i jego słuchaczy;
- kontroli frekwencji na zajęciach/konsultacjach;
- semestralnego i rocznego zestawienia i obliczenia wyników statystycznych (stopnie, frekwencja );
- przygotowania wszystkich dokumentów potrzebnych do wystawienia zaświadczenia o ukończeniu kursu.
§ 29
- Zakres zadań pracowników administracji (księgowa, sekretarz, specjalista do spraw ekonomicznych):
- czuwanie nad prawidłowością gospodarki finansowej szkoły;
- prawidłowe księgowanie środków budżetowych i pozabudżetowych;
- inwentaryzacja środków trwałych;
- organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów oraz przestrzeganie zasad i wzorów dokumentacji księgowej;
- terminowe i prawidłowe sporządzanie sprawozdań;
- należyte przechowywanie ksiąg i dokumentów finansowych;
- prawidłowe rozliczanie transportu w szkole;
- prowadzenie spraw związanych z lokalami mieszkaniowymi;
- prowadzenie spraw związanych z likwidacją środków trwałych;
- prowadzenie spraw związanych z inwestycjami i remontami;
- prowadzenie akt osobowych;
- prowadzenie spraw związanych z ewidencją uczniów, wydawaniem świadectw, zaświadczeń i innych dokumentów ścisłego zarachowania;
- prowadzenie kancelarii szkoły.
- Zakres zadań pracowników obsługi (woźne, sprzątaczki, kierowca, konserwator):
- utrzymanie czystości w budynkach szkolnych i ich otoczeniu;
- sprzątanie, mycie wewnątrz budynków, pranie firan i zasłon;
- pomoc w dekoracji szkoły;
- nadzór nad szatnią i szafkami uczniowskimi;
- czuwanie nad bezpieczeństwem w budynkach i ich otoczeniu, czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem urządzeń;
- zgłaszanie dyrekcji uszkodzeń i awarii;
- kierowanie pojazdami szkolnymi;
- konserwacja i napraw sprzętu.
Wszyscy pracownicy administracji i obsługi wykonują prace zapewniające ład, porządek, higienę oraz prawidłowe funkcjonowanie placówki zgodnie z przydzielonym przez Dyrektora, wicedyrektora lub kierownika praktycznej nauki zawodu zakresem obowiązków.
Prawa i obowiązki słuchaczy
§ 30
- Słuchacz ma obowiązek uczęszczania na zajęcia i opanować wiadomości wskazane w programie nauki zawodu, aby mógł zaliczyć egzaminy semestralne i podejść do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
- Wymagana frekwencja, dopuszczająca słuchacza do egzaminu wynosi 50% plus 1.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszczony zostaje słuchacz z frekwencją poniżej 50% (48-50%), za zgodą Rady Pedagogicznej.
§ 31
- Słuchacz ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, dotyczących życia CKU, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza to dobra innych osób;
- życzliwego, podmiotowego traktowania;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej;
- korzystania z pomieszczeń CKU, sprzętu środków dydaktycznych, po uzyskaniu zgody osoby odpowiedzialnej za w/w pomieszczenia i wyposażenia;
- zapoznania z programem nauczania, z jego treścią, celami i wymaganiami edukacyjnymi.
§ 32
- Słuchacz ma obowiązek:
- systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach edukacyjnych;
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do koleżanek, kolegów, nauczycieli i innych pracowników Centrum;
- dbania o czystość mowy ojczystej;
- odpowiedzialności za własne zdrowie i życie oraz zdrowie i życie innych;
- dbania o wspólne dobro, ład i porządek w placówce;
- zachowania postawy moralnej godnej słuchacza oraz obywatela Rzeczypospolitej Polskiej;
- uregulowania wszystkich zobowiązań wobec placówki przed
- otrzymaniem zaświadczenia potwierdzającego ukończenie danej formy kształcenia.
§ 33
- Korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie CKU podczas zajęć lekcyjnych jest dopuszczone z zachowaniem poniższych zasad:
- podczas zajęć edukacyjnych obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektrotechnicznych (aparaty wyłączone/ wyciszone/schowane);
- nagrywanie dźwięku, obrazu za pomocą telefonu i innego urządzenia elektronicznego jest możliwe za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej;
- zaginięcie lub kradzież telefonu należy niezwłocznie zgłosić w sekretariacie lub Dyrektorowi CKU;
- CKU nie ponosi odpowiedzialności za zaginione telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne na terenie CKU.
§ 34
- Słuchacza obowiązuje zakaz:
- spożywania napojów alkoholowych, palenia tytoniu, zażywania narkotyków i dopalaczy na terenie CKU lub poza nim w trakcie zajęć edukacyjnych, w tym na zajęciach pozaszkolnych prowadzonych przez CKU;
- posiadania i używania jakiejkolwiek ilości środków odurzających i substancji psychotropowych, wprowadzania ich do obrotu oraz nakłaniania innych do ich użycia.
§ 35
- Powodem skreślenia słuchacza może być:
- świadome, celowe zaplanowane niszczenie mienia CKU, dokumentacji pedagogicznej, mienia prywatnego, obiektów użyteczności publicznej;
- udowodnienie kradzieży;
- udowodnienie przez nauczyciela i Dyrektora CKU spożywania napojów alkoholowych, używania narkotyków, dopalaczy, ich rozprowadzania na terenie CKU lub poza nim w trakcie zajęć edukacyjnych, w tym na zajęciach pozaszkolnych organizowanych przez CKU;
- wybryki chuligańskie, bójki i stosowanie przemocy fizycznej przez słuchacza na terenie CKU;
- frekwencja na zajęciach poniżej 50% (z wyjątkiem sytuacji, o której mowa w 30 ust.3).
- Decyzję o skreśleniu podejmuje się zgodnie z ustawą o systemie oświaty, ustawą Prawo oświatowe oraz przepisami ustawy Kodeks postępowania
- Od skreślenia z listy przysługuje prawo wniesienia odwołania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Centrum za pośrednictwem Dyrektora CKU w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
§ 36
Zajęcia w szkole są zawieszane w razie wystąpienia:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów;
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu słuchaczy.
§ 37
O zawieszeniu zajęć decyduje dyrektor szkoły na wniosek organu prowadzącego. W takich sytuacjach zawieszenie zajęć następuje obligatoryjnie, na czas określony.
§ 38
Przejście na nauczanie zdalne jest obowiązkowe w sytuacji, gdy zawieszenie zajęć zostało wprowadzone na okres dłuższy niż 2 dni. Wprowadzenie nauczania zdalnego powinno wtedy nastąpić nie później niż w trzecim dniu zawieszenia.
§ 39
Podczas zawieszenia zajęć będzie możliwość odstąpienia od nauki zdalnej w następujących sytuacjach:
- za zgodą organu prowadzącego;
- po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 40
- Dyrektor szkoły utrzymuje stały kontakt z przedstawicielami organu prowadzącego w celu bieżącego monitorowania sytuacji związanej z wdrożeniem kształcenia na odległość.
- Dyrektor szkoły informuje organ prowadzący o problemach i trudnościach wynikających z realizacji kształcenia na odległość.
- W sytuacji braku możliwości realizacji kształcenia na odległość w stosunku do wybranych słuchaczy Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym ustali alternatywne formy kształcenia.
- Dyrektor może użyczyć sprzęt niezbędny do realizacji przez słuchacza zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, w szczególności komputer (zestaw komputerowy), laptop albo tablet.
- Użyczenie sprzętu oznacza konieczność zawarcia umowy użyczenia. Umowę pełnoletni słuchacz zawiera z Dyrektorem.
§ 41
- Dyrektor na bieżąco koordynuje współpracę nauczycieli ze słuchaczami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne słuchaczy.
- Dyrektor szkoły w celu realizacji kształcenia na odległość:
- przekazuje słuchaczom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
- ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych;
- ustala sposób dokumentowania realizacji zadań jednostki systemu oświaty;
- wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których słuchacze mogą korzystać;
- zapewnia każdemu słuchaczowi możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania.
- Dyrektor Szkoły ustala z nauczycielami zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając in.:
- równomierne obciążenie słuchacza zajęciami w danym dniu;
- zróżnicowanie tych zajęć;
- możliwości psychofizyczne słuchacza;
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- Dyrektor Szkoły w celu zorganizowania kształcenia na odległość może poprosić o wsparcie techniczne i informatyczne nauczyciela
- Zdalne zajęcia edukacyjne trwają 45 minut. W uzasadnionych przypadkach. możliwe jest ich wydłużenie do 60 minut lub skrócenie do 30 O wydłużeniu lub skróceniu zajęć decyduje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.
- W czasie nauki zdalnej dyrektor musi zagwarantować każdemu słuchaczowi możliwość indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia (w miarę możliwości – w bezpośrednim kontakcie). Informacja o formie i terminach tych konsultacji będą przekazywane telefonicznie, za pomocą poczty elektronicznej lub dziennika elektronicznego.
§ 42
Przed rozpoczęciem nauki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Szkoła:
- sprawdza, czy zapewniono kontakt za pośrednictwem Internetu ze wszystkimi słuchaczami i nauczycielami;
- sprawdza czy posiada aktualne numery telefonu wszystkich słuchaczy i nauczycieli;
- przeprowadza analizę możliwości zdalnej realizacji tygodniowego rozkładu zajęć klas i oddziałów;
- przygotowuje możliwości zdalnego monitorowania i oceniania postępów słuchaczy;
- opracowuje informację dla nauczycieli i słuchaczy o kształceniu na odległość;
- opracowuje informacje dla słuchaczy dotyczące w szczególności:
- organizacji warunków do nauki w domu;
- sposobów motywowania i wspierania słuchacza w systematycznym uczeniu się poza Szkołą;
- zasad zapewnienia bezpieczeństwa w sieci.
§ 43
- Komunikowanie się̨ przez Internet może przebiegać w dwóch trybach:
- synchronicznym– komunikowanie w czasie rzeczywistym (on-line);
- asynchronicznym – z przesunięciem w czasie, wysyłanie komunikatów następuje w rożnym Słuchaczom daje to możliwość przemyślenia problematyki zajęć i przygotowania odpowiedzi.
- Bezpośrednią platformę do prowadzenia nauczania zdalnego stanowi dziennik elektroniczny Vulcan oraz Microsoft Teams.
- Nauczyciel ma obowiązek wskazania słuchaczom ogólnie dostępnych źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których słuchacze mogą korzystać.
- Przekazanie słuchaczom informacji o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania za pomocą dziennika elektronicznego i strony internetowej szkoły.
§ 44
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów przygotowując materiały edukacyjne do kształcenia na odległość, dokonują weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
- Nauczyciele zobowiązani są do:
- dokumentowania pracy własnej zgodnie z niniejszą procedurą;
- systematycznej realizacji treści programowych;
- poinformowania słuchaczy o sposobach sprawdzania frekwencji, wymagań w odniesieniu do pracy własnej słuchaczy;
- przygotowywania materiałów, scenariuszy lekcji, w miarę możliwości prowadzenia wideokonferencji, publikowania filmików metodycznych, odsyłania do sprawdzonych wiarygodnych stron internetowych, które oferują bezpłatny dostęp;
- zachowania wszelkich zasad związanych z ochroną danych osobowych, zwłaszcza w pracy zdalnej poza szkołą;
- przekazywania słuchaczom odpowiednich wskazówek oraz instrukcji;
- kierowania procesem kształcenia, stwarzając słuchaczom warunki do pracy indywidualnej, grupowej i zespołowej;
- przestrzegania zasad korzystania z urządzeń prywatnych w celach służbowych.
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów będą kontaktować się ze słuchaczami wykorzystując głównie dziennik elektroniczny oraz inne aplikacje i portale społecznościowe ogólnodostępne.
- Nauczyciel pracuje z słuchaczami, bądź pozostaje do ich dyspozycji, zgodnie z dotychczasowym planem lekcji określonym dla każdej klasy. Nauczyciel ma możliwość indywidualnego ustalenia form komunikowania się ze słuchaczami wraz z ustaleniem godzin poza planem lekcji.
§ 45
- Każdy opiekun zobowiązany jest do utrzymywania stałego kontaktu ze słuchaczami.
- Kierownik praktycznej nauki zawodu pozostaje w dyspozycji w sprawach dotyczących praktycznej nauki zawodu czy egzaminów zawodowych.
§ 46
- Bibliotekarz pozostaje do dyspozycji dyrektora i wspomaga proces kształcenia słuchacza na odległość.
- Bibliotekarz przygotowuje przydatne informacji, które nauczyciele i słuchacze mogą wykorzystać podczas pracy.
- Nauczyciel Bibliotekarz utrzymuje kontakt z innymi bibliotekami szkolnymi w celu konsultacji, w jaki sposób najlepiej biblioteka może pracować zdalnie w dobie epidemii.
- Nauczyciel Bibliotekarz przegląda na bieżąco internetowe zasoby biblioteczne, korzysta online z czasopism podczas przygotowywania materiałów dla słuchaczy i nauczycieli.
§ 47
Zobowiązuje się pracowników pedagogicznych do wymiany doświadczeń i spostrzeżeń podczas realizacji kształcenia na odległość.
§ 48
- Kompetencje Rady Pedagogicznej pozostają bez zmian.
- Posiedzenia Rady Pedagogicznej i głosowania nauczyciel mogą odbywać się drogą elektroniczną, z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość. Głosowania są jawne.
- Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej protokołowane mogą być w formie elektronicznej lub nagrań audio i video.
§ 49
- Słuchacze pozostają w stałym kontakcie z nauczycielami i opiekunami.
- Słuchacze zobowiązani są do założenia bezpłatnych kont na poleconych przez nauczyciela platformach edukacyjnych oraz zainstalowania oprogramowania rekomendowanego przez szkołę.
- W przypadku braku możliwości korzystania z platform wskazanych przez nauczycieli lub problemów z systemem słuchacz zobowiązany jest o tym zawiadomić prowadzących zajęcia.
- Słuchacz zobowiązany jest do:
- kontrolowania realizacji treści nauczania, odrabiania i odsyłania terminowo zadań domowych, prac kontrolnych, itp.;
- kontaktowania się z nauczycielem za pomocą ustalonych narzędzi w godzinach zgodnych z planem lekcji lub w czasie ustalonym indywidualnie z nauczycielem;
- logowania się do dziennika elektronicznego lub potwierdzenia otrzymania wiadomości od nauczyciela – w celu uzyskania frekwencji na zajęciach.
§ 50
- Dyrektor Szkoły w szczególności rekomenduje do korzystania z następujących możliwości kształcenia na odległość:
- poczta elektroniczna;
- strony internetowe rekomendowane przez MEN;
- Microsoft Teams;
- Facebook, Messenger, Whatsapp, Skype;
- Google Hangouts;
- Google Classroom;
- Office 365;
- platformy edukacyjne wydawnictw pedagogicznych;
- zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez MEN;
- materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego MEN;
- materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii.
- Wymieniony w 1 katalog, nie jest zamknięty. Nauczyciel może przyjąć inne rozwiązania.
§ 51
- Zobowiązuje się nauczycieli do prowadzenia zajęć w formach mieszanych: zajęcia on- line oraz zlecanie słuchaczom wykonywanie ćwiczeń we własnym zakresie (bez użycia komputerów).
- W przypadku braku możliwości uczestniczenia słuchacza w zajęciach on-line zobowiązuje się słuchacza do uczestniczenia w programach telewizyjnych oraz słuchanie audycji radiowych realizujących treści podstawy programowej. Jednocześnie słuchacze zobowiązani są zgłosić opiekunowi trudności w realizacji zajęć on-line. Opiekun klasy, nauczyciele wraz ze słuchaczami muszą wypracować wspólny model współpracy.
- W przypadku trudnej sytuacji rodzinnej nauczyciel zobowiązany jest do ograniczenia się tylko do przesyłanych materiałów edukacyjnych i ćwiczeń do samodzielnego wykonania w domu (bez użycia komputera).
- Harmonogram zajęć poszczególnych oddziałów oparty jest na dotychczasowym podziale godzin oddziałów klasowych z uwzględnieniem następujących wytycznych:
- zajęcia lekcyjne on-line nauczyciela z oddziałem klasowym rozpoczynają się zgodnie z planem zajęć;
- nauczyciel uwzględniając na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line zaplanowany przez siebie temat (obejmujący zakres programu nauczania) dostosowuje podział czasu pracy z uczniami do ich potrzeb psychofizycznych z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania przez słuchaczy z urządzeń wykorzystywanych w komunikacji elektronicznej;
- nauczyciel na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line wyjaśnia słuchaczom treści programowe z wykorzystaniem opracowanych przez siebie form przekazu;
- nauczyciel na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line przeznacza część czasu pracy na bieżącą konsultację on-line ze słuchaczami i udzielanie odpowiedzi;
- nauczyciel może przesłać słuchaczom opracowany przez siebie materiał on-line przed rozpoczęciem zajęć, który zrealizuje ze słuchaczami według podziału godzin;
- w przesłanym materiale nauczyciel zależnie od potrzeb uwzględnia następujące treści: temat zajęć, notatka do zeszytu dla słuchaczy, forma przekazu treści dedykowanych słuchaczom (np. program prezentacyjny, edytor tekstu, quiz etc.), link do filmiku wyjaśniającego dane pojęcie oraz zadania do wykonania z podręcznika, ćwiczeń lub dedykowanych stron internetowych;
- nauczyciel ustala z oddziałem klasowym formę i zakres czasowy kontaktu ze słuchaczami w dniu, w którym zrealizował lekcję on-line – w celu udzielania odpowiedzi;
- nauczyciel ustala słuchaczom czas na odesłanie wykonanego ćwiczenia bądź polecenia on-line z wykorzystaniem platformy – do określonej godziny danego bądź kolejnego/ych dnia/i – uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów oraz uwarunkowania technologiczne posiadanych przez nich narzędzi elektronicznych;
- Nauczyciel może zlecić odesłanie przez słuchacza wykonanych zadań w celu oceniania.
- Nauczyciel odsyła do słuchacza ocenioną pracę zgodnie z niniejszą procedurą.
- Nauczyciel również może nagrywać krótkie filmiki lub pliki audio wyjaśniające nowe zagadnienia pomagające słuchaczom zrozumieć materiał.
- W przypadku braku możliwości odbierania wiadomości elektronicznych przez słuchaczy wychowawca klasy telefonicznie ustala zasady nauczania.
§ 52
- Zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego prowadzi się w formie teoretycznych przedmiotów
- Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu oraz z zakresu kształcenia zawodowego praktycznego w formach pozaszkolnych nie są realizowane zdalnie, z wyjątkiem praktyk Zajęcia te będą odrabiane po zakończeniu okresu nauki zdalnej.
- W kształceniu zawodowym, podobnie jak w kształceniu ogólnym, podczas nauczania zdalnego stosuje się metody pobudzające aktywność słuchacza – stawia się przed słuchaczem zadania wymagające samodzielnego poszukiwania wiedzy w materiałach branżowych oraz inspiruje do samokształcenia. Istotna jest także praktyka dzielenia się wiedzą: konsultacje między słuchaczami, prezentacje, konsultacje w grupach społecznościowych.
§ 53
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę ze słuchaczem podczas kształcenia na odległość do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.
- Monitorowanie postępów słuchaczy odbywa się poprzez:
- obserwację pracy, w tym aktywność słuchacza;
- zaangażowanie słuchacza w kontaktach z nauczycielem i kolegami w grupie;
- rozwiązywanie zadań i wykonywanie prac wskazanych przez nauczyciela;
- terminowe wykonywanie zadań;
- wykazywanie własnej inicjatywy przez słuchacza przy pojawiających się trudnościach;
- wykorzystywanie przez słuchacza wiedzy i umiejętności wcześniej nabytych do wykonywania kolejnych zadań.
- Sposoby weryfikacji wiedzy i umiejętności słuchaczy zależą od specyfiki przedmiotu.
§ 54
- O postępach w nauce słuchacze są informowani za pośrednictwem dziennika
- Po sprawdzeniu pracy słuchacza nauczyciel wysyła informację zwrotną z podsumowaniem lub oceną wykonanego zadania.
- Nauczyciel uzasadnia każdą ustaloną ocenę. Uzasadniając ocenę nauczyciel ma obowiązek:
- odwoływać się do wymagań edukacyjnych;
- przekazywać uczniowi informację o tym, co zrobił dobrze, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony słuchacza;
- wskazać słuchaczowi, jak powinien się dalej uczyć.
§ 55
Nauczyciel wszystkie bieżące oceny umieszcza niezwłocznie po wystawieniu w dzienniku obowiązującym w szkole.
§ 56
Podstawą do określenia frekwencji stanowi kontrola logowań słuchacza do dziennika lub potwierdzenie przyjęcia wiadomości/odpowiedzi na e-mail. Obecność również określić można na podstawie przeprowadzonej wideokonferencji, za wyjątkiem kiedy słuchacz wcześniej zgłosi brak możliwości technicznych do przystąpienia.
§ 57
- Dyrektor w porozumieniu z nauczycielami ustala zakres materiału tak, by słuchacze byli równomiernie obciążeni zajęciami oraz by były one zróżnicowane. Dyrektor kładzie również nacisk na to, by treści nauczania były dostosowane do możliwości psychofizycznych, a także na łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
- Podczas organizacji kształcenia na odległość należy pamiętać o uwzględnieniu zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną. Oznacza to, że dobór narzędzi przy tej formie kształcenia powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, a także sytuację rodzinną.
- Podczas nauki z wykorzystaniem komputera należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy
§ 58
Dyrektor zawiadamia słuchaczy i nauczycieli o rozwiązaniach w zakresie kształcenia na odległość poprzez komunikat na stronie internetowej oraz wiadomość w dzienniku elektronicznym.
§ 59
- Organem właściwym do uchwalenia zmian w Statucie jest Rada Pedagogiczna.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem, zastosowanie mają przepisy ustawy o systemie oświaty, ustawy Prawo oświatowe, ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, ustawy Karta Nauczyciela oraz przepisy wykonawcze do niniejszych
§ 60
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
§ 61
Przepisy dotyczące zawieszania zajęć oraz procedura zdalnych zajęć podczas zawieszonych zajęć wchodzą w życie 1 września 2022 r.