W dniach 24 – 25 października odbyły się w naszej szkole wydarzenia związane z Tygodniem Zakazanych Książek, zorganizowane przez bibliotekę szkolną.
To coroczne święto wolności czytania od 1982r., którego celem jest podkreślenie wartości wolnego i otwartego dostępu do informacji. Akcja ma na celu zwrócenie uwagi na szkody wynikające z cenzury.
W tym roku hasłem kampanii jest „Wolni między Wierszami”.
W dniu 24 października w szkolnej auli wyświetlony został film, na podstawie jednej z zakazanych pozycji pt ”Władca much” Wiliama Goldinga. Książka weszła do kanonu najważniejszych powieści XX wieku, a w 2005r. znalazła się na liście 100 najlepszych anglojęzycznych powieści powstałych od 1923r. Książka opisuje grupę chłopców, których próby zorganizowania własnych rządów i społeczności mają katastrofalne konsekwencje i że w każdym z nas, nawet w dziecku może kryć się potwór. Książka została uznana za zakazaną przez to, że autor nie szczędzi słów – ostrych, obrazoburczych, przekleństw i wulgaryzmów a dodatkowo zniesławia mniejszości, kobiety, Boga i osoby niepełnosprawne. Młodzież mogła wziąć udział w dyskusji nt. ekranizacji i ocenić, czy książka słusznie znalazła się w kanonie lektur zakazanych.
W czwartek 25 października młodzież wzięła udział w pogadance nt. przyczyn, dla których książki mogły stać się zakazane, zabronione do rozpowszechniania czy wzbudzające kontrowersje. Chętni uczniowie czytali informacje nt. wybranych pozycji książkowych, wywołujących protesty i oburzenie, z powodów etnicznych, religijnych, moralnych, politycznych i obyczajowych.
Wśród cenzurowanych woluminów znalazły się m.in:
- Folwark zwierzęcy i rok 1984/Geroge Orwell’a
- Szatańskie wersety/Salmana Rushdie
- Doktor Żywago/Borysa Pasternaka
- Kandyd/Voltaire’a
- Jądro ciemności/Josepha Conrada
- Kolor purpury/Alice Walker
- Przygody Hucka Finna/Marka Twain’a
- Archipelag Gułag/Aleksandra Sołżenicyna
- Dziennik/Anne Frank
- Lolita/Vladimira Nabokov
Tydzień Zakazanych Książek podkreśla wartość bezpłatnego i otwartego dostępu do informacji, szkodliwość cenzury i zwraca uwagę na zagadnienie wolności intelektualnej.