Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
Tydzień Zakazanych Książek w naszej szkole
NIECH WOLNOŚĆ CZYTA – to tegoroczne hasło Tygodnia Zakazanych Książek.
LET FREEDOM READ Banned Books Week.
Tydzień Zakazanych Książek to coroczne wydarzenie, które zostało zainaugurowane w latach osiemdziesiątych XX wieku, w czasach wzmożonych wyzwań, zorganizowanych protestów oraz sprawy Sądu Najwyższego Island Trees School District przeciwko Pico (1982), która orzekła, że urzędnicy szkolni nie mogą zakazać czytania książek tylko z powodu ich zawartości.
Zakazane książki zostały zaprezentowane na targach Book Expo America w American Booksellers Assosiation w 1982 r. w Anaheim w Kalifornii. Przy centrum do wejścia kongresowego górowały duże, zamknięte na kłódki, metalowe klatki, w których leżało około 500 zakwestionowanych książek i duży znak nad głową ostrzegający, ze niektórzy uważają te książki za niebezpieczne.
Podczas gdy książki były i nadal są blokowane i kwestionowane, częścią Tygodnia Zakazanych Książek jest fakt, że w większości wypadków książki pozostały dostępne, głównie dzięki wysiłkom bibliotekarzy, nauczycieli, uczniów i członków społeczności, które powstają i wypowiadają się za swobodą czytania.
Tydzień Zakazanych Książek to idealny moment do podejmowania działań społecznych i aktywności na rzecz ochrony naszej wolności czytania, dlatego nasza szkolna biblioteka od zeszłego roku organizuje spotkania z młodzieżą, na których poruszana jest szeroko kwestia zakazanych książek. Uczniowie zostali zapoznani z listą książek, które na przestrzeni lat były ocenzurowane z różnych powodów i ich czytanie w bibliotekach czy księgarniach było zabronione. Wiele z tych pozycji znajduje się w szkolnej bibliotece.
Wśród pozycji zakazanych przez lata były między innymi:
Podczas spotkania uczniowie mogli również obejrzeć czasopisma i druki wydawane w okresie, nie tak odległym, bo za czasów PRL-u. Powołany wówczas Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk miał pełnić nadzór nad mediami publicznymi, a także „kontrolować rozpowszechnianie wszelkiego rodzaju utworów za pomocą druku, obrazu i żywego słowa”.
Oficjalnie urząd ten miał zapobiegać godzeniu w ustrój państwa polskiego, powstrzymywać szerzenie nieprawdziwych informacji czy eliminować złą i gorszącą twórczość. W praktyce cenzorzy prowadzili wieloetapowe działania prewencyjne, a także narzucali twórcom określone treści. Zagwarantowana w Konstytucji PRL wolność słowa oraz „druku, zgromadzeń i wieców, pochodów i manifestacji” pozostawała pustym frazesem.
Uczniowie naszej szkoły mogli dotknąć faktury papieru, zobaczyć, jakiej jakości był druk i zapoznać się z treścią takich popularnych w owym czasie publikacji i czasopism jak: GRYF, GŁOS/niezależny miesięcznik społeczno-polityczny, Dziennik W. Gombrowicza, Wiersze Stanisława Barańczaka czy Język Totalitarny – wybór tekstów. Informacje na temat czasów PRL-u przedstawił uczniom Pan dyrektor – Arkadiusz Ciechalski i była to na pewno świetna lekcja historii, z której uczniowie dowiedzieli się, jak ważną moc miały i mają książki.
Mamy nadzieje, że uświadomiliśmy Wam – drodzy uczniowie, jak cenny jest nieograniczony dostęp do wiedzy.
Autor: Anna Andrzejewska
Nauczyciel języka angielskiego
06 października 2023 roku